Ruim de helft (55%) van de Nederlandse basisschoolleerkrachten signaleert dat jonge kinderen de laatste jaren meer moeite hebben met de overgang naar het basisonderwijs. Dat meldt kinderhulporganisatie Theirworld op basis van internationaal onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat jonge kinderen in Nederland achterop raken op kritische ontwikkelingsgebieden, zoals gezondheid, cognitieve vermogens en psychosociaal welzijn. De belangrijkste oorzaak van deze achteruitgang is volgens Theirworld dat ouders te weinig middelen hebben om hun kinderen op het basisonderwijs voor te bereiden. Ook ziet Theirworld dat minder kinderen naar de opvang gaan en/of voorschoolse educatie krijgen. ‘Stijgende kosten van kinderopvang, overheidsbezuinigingen en toenemende werkdruk van kinderopvangpersoneel leiden ertoe dat ouders steeds meer moeite hebben om passende dagopvang te vinden of te betalen.’

De meeste ondervraagde basisschoolleerkrachten zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen bij de start van het eerste schooljaar niet zelfstandig naar het toilet kan of hun handen kan wassen. Ook kunnen veel jonge kinderen die naar de basisschool gaan nog geen letters of simpele woorden herkennen, zoals hun eigen naam.

Investeren

Bijna de helft (46%) van de Nederlandse basisschooldocenten vindt dat de overheid meer moet doen om kinderen beter voor te bereiden op de basisschool. Daarom doet Theirworld een beroep op de Nederlandse overheid om meer geld vrij te maken voor hoge kwaliteit dagopvang en voorschoolse educatie. ‘Deze investeringen zijn nodig om ervoor te zorgen dat alle kinderen de kans krijgen zich in de voorschoolse jaren te ontplooien. Een proefproject in Zeeland laat zien dat elke euro die wordt geïnvesteerd in gratis kinderopvang niet alleen anderhalve tot twee euro oplevert, maar ook nog eens goed is voor de ontwikkeling van de kinderen en hun ouders.’

Deel dit bericht: