Het aantal leerlingen dat kinderpostzegels verkoopt, blijft een dalende trend vertonen. Dit jaar zijn het er ongeveer 160.000, terwijl het er in 2013 nog circa 200.000 waren.
Actrice en presentatrice Chantal Janzen heeft dinsdag de eerste kinderpostzegels besteld. Dat deed ze in de zogenoemde Fiepbus die door het land trekt. Deze speciale kinderpostzegelbus is vernoemd naar Fiep Westendorp, de in 2004 overleden illustratrice van de Jip & Janneke-boeken. Tekeningen van haar sieren dit jaar de kinderpostzegels.
Met de opbrengst van de verkoop steunt Kinderpostzegels projecten die kansen creëren voor kwetsbare kinderen in binnen- en buitenland. Naar verwachting zal de opbrengst lager zijn dan in de voorgaande jaren, omdat het aantal kinderen dat kinderpostzegels verkoopt een dalende trend blijft vertonen.
De afname heeft te maken met het feit dat scholen moeten kiezen tussen steeds meer goededoelenacties in combinatie met een daling van het basisschoolleerlingen en het feit dat door de digitalisering van de communicatie er steeds minder post is. Doordat minder kinderen kinderpostzegels verkopen, wordt ook de opbrengst kleiner.