De Kinderombudsman wil dat onderwijsminister Mariëlle Paul per direct in actie komt om de situatie van kinderen te verbeteren die om welke reden dan ook niet naar school gaan.
Uit een analyse van de Kinderombudsman blijkt dat onduidelijk is hoeveel kinderen thuiszitten zonder onderwijs en hoeveel kinderen (een vorm van) thuisonderwijs krijgen. ‘Er is nog steeds geen formele definitie van het begrip thuiszitter. Door de betrokken partijen worden verschillende definities gebruikt.’
Margrite Kalverboer van de Kinderombudsman: ‘Wij vermoeden dat er nog veel meer kinderen thuiszitten dan we nu denken. Alleen met voldoende en betrouwbare data wordt duidelijk om hoeveel kinderen het precies gaat.’ Zij wil dat de minister onderzoekt welke initiatieven ervoor zorgen dat meer kinderen naar school gaan. Kalverboer zegt dat zij ook zorgen heeft over het toenemend aantal vrijstellingen van de Leerplichtwet op basis van geloofs- of levensovertuiging.
Beter toezicht op thuisonderwijs
Onderwijsminister Mariëlle Paul zegt in reactie op wat de Kinderombudsman meldt, dat inderdaad niet duidelijk is hoeveel kinderen thuiszitten zonder enige vorm van onderwijs. Daarom heeft ze een wet in de maak die het toezicht hierop moet verbeteren.
De minister zegt ook dat veel scholen ‘hun stinkende best doen’ om goed onderwijs te verzorgen voor thuiszitters. Ook noemt ze de mogelijkheid voor thuiszitters om om digitaal onderwijs te volgen, als dat bij hun situatie past.