Nederlandse basisschoolleerlingen hebben thuis nauwelijks iets geleerd toen afgelopen voorjaar in de coronaperiode de scholen dicht waren. Dat concluderen onderzoekers van Oxford University.
De leerlingen maakten volgens de onderzoekers maar een vijfde van de progressie die ze normaal gesproken zouden hebben gemaakt. Vooral kinderen van laagopgeleide ouders gingen nauwelijks vooruit. Deze conclusies zijn gebaseerd op een analyse van toetsresultaten van leerlingen uit de groepen 4 tot en met 7 van circa 15% van de Nederlandse basisscholen.
De onderzoekers verbazen zich erover dat zelfs in een land als Nederland, waar de online voorzieningen over het algemeen op orde zijn, het afstandsonderwijs via de computer zo ineffectief was. Een van de onderzoekers, Arun Frey, zegt dat de resultaten het zwartste scenario bevestigen dat onderwijsprofessionals, ouders en andere stakeholders vreesden toen de scholen sloten.
Mark Verhagen is ook een van de onderzoekers. Hij heeft er een hard hoofd in of de leerlingen de achterstand kunnen inlopen die ze tijdens de coronacrisis hebben opgelopen. Hij vreest voor een blijvend negatief effect op de prestaties.