Het werkt om kinderen persoonlijke feedback te geven over gezond ontbijten. Dat blijkt uit onderzoek naar ontbijtlesmethoden door Wageningen University & Research, het Nederlands Bakkerij Centrum, Unilever en het lespakket LekkerFit!
Aan het onderzoek werkten 267 leerlingen uit de groepen 5 en 6 van basisscholen in Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Er is gekeken naar de resultaten van verschillende manieren om kinderen te helpen de kwaliteit van hun ontbijt te verbeteren.
Er werden vier varianten onder de loep genomen: klassikale lessen over gezond ontbijten, het laten zien van filmpjes met rolmodellen, lessen met individuele feedback en een combinatie van methoden.
Feedback over ontbijten
Leerlingen die de lesmethode met individuele feedback volgden, boekten aan het einde van het onderzoek de grootste vooruitgang in kennis over een gezond ontbijt en in hun
ontbijtgedrag.
Komend jaar wordt de feedbackmethode verder aangepast aan de nieuwe Schijf van Vijf en wordt onderzocht hoe de lesmethode met individuele feedback een rol kan krijgen in andere basisschooleducatie over voeding.