De ideale school is openbaar, maar wel uiterst inclusief. Dat zegt televisiemaker en onderwijsprofessional Karim Amghar in het voorjaarsnummer van magazine Naar School. Hij is keynotespreker op het symposium Het verhaal van de openbare school, waarmee wij op 20 maart bij UniC in Utrecht de Week van Openbare Scholen aftrappen.
Amghar legt in ons blad uit wat hij precies bedoelt met de ideale school: ‘Een uiterst krachtige openbare school waar je volledig jezelf mag zijn. Waar goede basisvaardigheden worden geleerd, maar ook goed wordt ingezet op wereldburgerschap, internationalisering en kunst- en cultuureducatie om basisvaardigheden zoals Nederlands en rekenen een stevigere basis te geven.’
Als voorbeeld noemt hij de school waar zijn dochter op zit, openbare basisschool Groenehoek in Bergschenhoek. ‘Ouders worden niet alleen gevraagd om de kerstversiering op te hangen, maar ook om hun expertise te delen. Bij het ramadanfeest bijvoorbeeld. Dan belt de directeur mij een week van tevoren op: ‘Karim, heb je tips voor me? Kunnen we iets leuks doen in het klaslokaal? Dan wordt er voorgelezen over de ramadan en kinderen die thuis eraan meedoen, mogen daarover vertellen.’
‘Mijn dochter komt dan zo vrolijk thuis’, vervolgt Amghar. ‘En als iemand met een andere religie daarover heeft verteld, zegt ze: ‘Papa, moet je nou eens horen. Wij mogen geen varkensvlees, maar mensen die hindoe zijn mogen geen rundvlees. Bijzonder hè?’ De rijkdom van herkenning is zo belangrijk.’