Lector Monique Leygraaf vindt dat het bevorderen van kansengelijkheid onderdeel moet zijn van de beroepsstandaard voor leraren. Dat zegt zij in magazine Naar School van VOS/ABB.
Leygraaf is lector Kansengelijkheid van Hogeschool IPABO. In het VOS/ABB-magazine vertelt zij wat leraren en lerarenopleiders kunnen doen om kansengelijkheid in de samenleving te vergroten. ‘Ik wil dat we ons bewust zijn van ons eigen handelen. Wij kunnen patronen voortzetten of juist doorbreken door ongelijkheid actief te onderzoeken, te bevragen en te bestrijden’, aldus Leygraaf.
Zij vindt dat dit onderdeel moet worden van de beroepsstandaard voor leraren. ‘In Nederland zijn de beroepsstandaarden sterk intern – op het onderwijs – gericht. Het gaat onder andere over het handelen in de klas en de communicatie met ouders. Natuurlijk is dat superbelangrijk, maar in bijvoorbeeld de VS en Vlaanderen is het perspectief óók naar de samenleving en de wereld gericht. Daar zegt men: als leraar heb je bij te dragen aan social justice. In Schotland is het zelfs de eerstgenoemde professionele kernwaarde van de beroepsstandaard.’