De Tweede Kamer wil dat er een database komt van evidence-informed lesmethodes en -materialen. Een meerderheid steunt een motie daartoe van Arend-Jan Kisteman van de VVD.

Hij stelt dat het voor veel scholen niet duidelijk is welke methodes en materialen zijn ontwikkeld op basis van wetenschappelijke inzichten. Dat is vreemd, vindt hij, omdat scholen meer evidence-informed moeten werken. Het idee is dat zo de kwaliteit van het onderwijs kan worden verbeterd.

In de aangenomen motie wordt de regering opgeroepen om te laten onderzoeken hoe leraren en schoolleiders betere informatie kunnen krijgen over lesmethodes en – materialen. Er zou daartoe een database moeten komen waarin wordt bijgehouden welke methodes en materialen evidence-informed zijn.

De motie kreeg ruime steun van de coalitiepartners PVV, VVD, NSC en BBB en van de oppositiefracties van D66, CDA, SP, CU, DENK, PvdD, Volt en JA21. Tegenstemmers waren GroenLinks-PvdA, FvD en SGP.

Deel dit bericht: