Jan van de Ven stapt uit het onderwijs om zich bezig te houden met de beroepsorganisatie van leraren. Hij stond samen met Thijs Roovers als PO in Actie aan de wieg van de onderwijsstakingen. NRC sprak met hem.
De beroepsorganisatie van leraren komt er op advies van D66-Eerste Kamerlid Alexander Rinnooy Kan. Hij voerde in opdracht van onderwijsminister Arie Slob een verkenning uit na het verdwijnen van de fel bekritiseerde Onderwijscoöperatie.
De Onderwijscoöperatie werd in 2011 opgericht om het imago van leraren te verbeteren, hun professionalisering te bevorderen en de beroepsgroep in zijn geheel te versterken. Maar de inmiddels opgeheven organisatie van onder andere de Algemene Onderwijsbond en CNV Onderwijs zou te ver van de leraren hebben afgestaan.
Rinnooy Kan adviseerde daarom ‘om van onderaf een nieuwe structuur te ontwikkelen’. Dat moet dus de beroepsorganisatie van leraren worden, waar Van de Ven zich op gaat richten. Slob gaat zich er verder niet mee bemoeien, zo benadrukte hij eerder.
Weg uit onderwijs
In NRC vertelt Jan van de Ven dat hij vanwege zijn werk voor de beroepsorganisatie het onderwijs verlaat. ‘Ik kreeg altijd veel energie van voor de klas staan, maar de afgelopen maanden kóstte het energie. Dat wil ik niet meer’, zo citeert de krant hem.
Misschien dat hij later terugkeert. ‘Misschien ga ik over een tijd weer als invaller aan de slag. Dan kan ik lesgeven, zonder de verantwoordelijkheid te dragen van een klas met alle vergaderingen en ouderavonden die daarbij horen.’
Op Twitter voegt hij daaraan toe dat hij ‘spoedig’ weer voor de klas zal staan, ‘maar dan op een manier waarbij ik de balans tussen het leraarschap, het opzetten van een nieuwe beroepsgroeporganisatie voor leraren en mijn drie lieve dames thuis beter in eigen hand kan houden’.
Vak terugpakken
In het kader van zijn werk voor de beroepsorganisatie benadrukt Van de Ven dat leraren de zeggenschap over hun vak moeten terugpakken. ‘Onderwijs moet je niet aan beroepsbestuurders laten’, zo staat in NRC. Hij wil volgens de krant terug naar de kerntaken van het onderwijs en af van ‘al die trends en bevliegingen’.