VOS/ABB is met partnerorganisaties op zoek naar scholen die al op weg zijn om inclusiever onderwijs te verzorgen. Is uw school een goed voorbeeld?
Alle kinderen in hun eigen buurt samen naar een reguliere school, dus ook leerlingen die ondersteuning nodig hebben. Dat is het doel van de beweging Naar inclusiever onderwijs. Professor Dolf van Veen, hoofd van het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ), vertelt erover in het zomernummer van het VOS/ABB-magazine Naar School!. Volgens hem willen veel scholen inclusiever onderwijs bieden.
Mooi streven
Directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB ondersteunt het initiatief, maar heeft ook vragen. ‘Het is een mooi streven, maar het lukt alleen als reguliere scholen voldoende faciliteiten krijgen. Het moet realistisch en veilig zijn, en het beste voor alle leerlingen.’
Wat scholen volgens hem nodig hebben, zijn meer handen in de klas, kleinere groepen en de juiste aanpassingen aan schoolgebouwen, zo benadrukt hij in het artikel over inclusiever onderwijs in het VOS/ABB-magazine.
Goede voorbeelden
VOS/ABB roept samen met partnerorganisaties binnen het platform Naar inclusiever onderwijs scholen op die al op weg zijn naar inclusiever onderwijs om hun verhaal te vertellen. Die partners zijn de christelijke profielorganisaties Verus en LVGS, het NCOJ en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO).
Is uw school een goed voorbeeld of wilt u meer weten over het initiatief Naar inclusiever onderwijs? Mail naar Rozemarijn Boer van VOS/ABB: rboer@vosabb.nl.
Magazine Naar School! heeft in oktober 2018 aandacht besteed aan de openbare Nieuweschool in Panningen. Deze school verzorgt ‘diagnosevrij’ passend onderwijs en is daarmee op weg naar inclusiever onderwijs. Elk kind krijgt er les op maat. De school wil geen etiketten op leerlingen plakken.
Lees het artikel Nieuweschool bewijst: passend onderwijs kan slagen.