‘Neem in onderwijswetgeving een duidelijke definitie op van inclusief onderwijs die strookt met het VN-verdrag handicap en het Kinderrechtenverdrag en hanteer inclusief onderwijs als uitgangspunt voor het onderwijsbeleid.’ Dit adviseert het College voor de Rechten van de Mens in de rapportage VN-verdrag handicap in Nederland 2017.
Het College voor de Rechten van de Mens benadrukt in de rapportage dat het VN-verdrag handicap en het Kinderrechtenverdrag uitgaan van ‘inclusief, gelijkwaardig en kwalitatief goed onderwijs voor iedereen’. Nederland heeft deze verdragen geratificeerd ‘en moet er dus alles aan doen om dit doel te realiseren’, aldus het college.
Omdat er geen blauwdruk voor een systeem van inclusief onderwijs bestaat, kan Nederland volgens het college ‘op basis van de bestaande structuren, kennis en ervaring’ zo’n systeem ontwikkelen. Daarbij kan Nederland gebruikmaken, zo staat in de rapportage, ‘van aanwijzingen van zowel het comité voor het VN-verdrag handicap als het Kinderrechtencomité van de VN’.