Slechte ventilatie in klaslokalen heeft een negatieve invloed op de toetsscores van basisschoolleerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Het onderzoek vond plaats in 270 klaslokalen, verspreid over 27 scholen van stichting MOVARE in Zuid-Limburg. De resultaten laten zien dat basisschoolleerlingen significant slechter presteren wanneer ze zijn blootgesteld aan verhoogde CO2-niveaus. Dat vertraagt hun cognitieve ontwikkeling, waarbij de sterkste effecten worden gemeten voor rekenen en taalvaardigheid (lezen).
Groter effect dan coronasluiting
De effecten zijn groter dan de negatieve invloed van schoolsluitingen tijdens de coronacrisis, meldt de Universiteit Maastricht. Verder laat het onderzoek zien dat de kans dat een leerling een havo/vwo-advies krijgt 13% lager is als de blootstelling aan CO2 in het semester vóór de eindtoets verdubbelt.
De onderzoekers stellen dat met een investering van ruim 1,1 miljard euro een groot deel van het probleem kan worden opgelost. Het is volgens hen tijd om de regelgeving rond luchtkwaliteit aan te scherpen. Ze vinden dat het maximaal acceptabele CO2-niveau in klaslokalen omlaag moet van 1200 ppm naar 950 ppm.
Verscherpte ventilatie-eis
Bestuursvoorzitter Kik Huijnen van MOVARE zegt dat het onderzoek ertoe heeft geleid dat voor alle nieuwe schoolgebouwen van de Zuid-Limburgse de ventilatie-eis is aangescherpt. ‘De doelstelling is om de ventilatie in bestaande scholen verder te verbeteren, waarbij het ventileren geautomatiseerd en vereenvoudigd wordt. Dat plan wordt de komende tien jaar in de praktijk gebracht, als onderdeel van de bredere verduurzaming van de schoolgebouwen van MOVARE’, aldus Huijnen.