Eén op de vijf hoogopgeleide Nederlanders zegt voor de klas te willen staan als dat kan worden gecombineerd met ander werk. Met deze zogenoemde hybride docenten kan het lerarentekort worden verminderd, stelt het platform Hybride Docent.
Volgens Hybride Docent blijkt uit onderzoek ‘dat veel getalenteerde en gemotiveerde mensen hun kennis willen delen met de jongere generatie’. Dit biedt voor het onderwijs ‘een enorm potentieel’ om leraren te behouden of aan te trekken.
Hybride docent waardeert afwisseling
Docenten die al hybride werken, zo blijkt uit het onderzoek, doen dit voornamelijk vanwege de afwisseling en ontwikkeling die zij daarmee ervaren. Dat maakt het lesgeven aantrekkelijk. Bovendien ervaren hybride docenten meer loopbaanmogelijkheden. Een veel kleiner deel noemt financieel rondkomen als drijfveer om een onderwijsbaan te combineren met ander werk.
Het platform Hybride Docent is een initiatief van Marius Bilkes en Kees van der Velden, die beiden hun docentschap combineerden met werk buiten het onderwijs. Hybride Docent wordt ondersteund door het ministerie van OCW.