Iets meer dan de helft van de basisschoolkinderen met een zeer hoog IQ wordt niet als hoogbegaafd herkend. Dat blijkt uit onderzoek door ontwikkelingsorganisatie Scaliq in samenwerking met het ministerie van OCW en de Gelijke Kansen Alliantie.
Uit het onderzoek komt ook een onderscheid tussen jongens en meisjes naar voren. Jongens met een zeer hoog IQ worden eerder als hoogbegaafd herkend dan meisjes.
Een ander verschil is dat leerlingen met een zeer hoog IQ uit een kansarme omgeving minder snel als hoogbegaafd worden herkend dan zeer intelligente kinderen die niet in een kansarme omgeving opgroeien.
Ook de herkomst van leerlingen speelt een rol. Over het algemeen geldt dat hoogbegaafde kinderen met een Europese herkomst vaker als zodanig worden herkend dan hoogbegaafde kinderen met een niet-westerse herkomst, maar minder vaak dan hoogbegaafde kinderen met een Indonesische of andere Aziatische herkomst.
De verschillen die worden geconstateerd zijn volgens de onderzoekers puur het gevolg van de perceptie van de leerkrachten.