De Vlaamse onderwijssite Klasse verwijst naar aanleiding van de huidige terreurdreiging naar artikelen die ook voor Nederlandse scholen interessant kunnen zijn. Onze partner OVSG heeft ons hierop gewezen.
Recent verscheen er een artikel op de website van Klasse over de manier waarop scholen radicaliserende jongeren kunnen herkennen en hoe zij vervolgens kunnen handelen om verdere radicalisering te voorkomen.
De Vlaamse kinderpsychiater Peter Adriaenssens en inspecteur islamitische godsdienst Ahmed Azzouz benadrukken dat het van belang is om begrip te tonen voor het eventuele onrecht dat deze jongeren voelen. Op die manier is het mogelijk contact met hen te leggen.
Lees het artikel Hoe voorkom je dat moslimleerlingen radicaliseren?
In een artikel uit april 2013 staat dat het niet verstandig is om radicaliserende jongeren direct terecht te wijzen. Onderzoekster Nele Schils van de faculteit Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Gent benadrukt in het artikel het belang van een sociaal vangnet.
Lees het artikel Wijs radicaliserende jongeren niet meteen terecht.
In september 2011 verscheen op de website van Klasse een artikel naar aanleiding van de terreurdaad van de Noor Anders Breivik op het eilandje Utøya. Onderzoekster Jannie Noppe van de Universiteit Gent legt in dit artikel uit dat radicalisering een eenzaam proces is. ‘Hoe extremer je begint te denken, hoe meer je je afsluit van vrienden en familie’, aldus Noppe.
Lees het artikel De vloek van Utøya. Zit er een terrorist in de klas?