De coronacrisis legt een kloof bloot tussen scholen die het uitstekend lukt om te reageren op maatschappelijke veranderingen en scholen die vooral in de ‘overleef-stand’ staan. Dat zegt bestuursvoorzitter Huub Dekkers van onderwijsadvies- en onderzoeksbureau CINOP.
‘Je kunt zeggen: als corona een examen is, dan is de helft van de scholen geslaagd’, aldus Dekkers. ‘Scholen die al behoorlijk op weg zijn met online, flexibel of hybride onderwijs reageren nu makkelijker.’ De coronacrisis heeft volgens hem laten zien dat er veerkracht in de sector zit. ‘Dat is goed, omdat het imago soms is dat onderwijs vastgeroest is.’
Volgens hem staat het onderwijs aan de vooravond van grote veranderingen. ‘Bestuurlijk moeten scholen hun koers veranderen. Er zal een visie moeten komen om ontwikkelingen in hun context te plaatsen. Niemand weet waar we op afkoersen. Toch kun je je voorbereiden op zo’n onzekere toekomst.’ Dit vraagt wel om ander leiderschap, benadrukt Dekkers.