Vloeiend lezen en goed schrijven zijn vereisten om kansenongelijkheid aan te pakken. Dat stelt directeur Judith Pool van openbare basisschool De Wieden in Zwolle.
In een interview met de Volkskrant benadrukt zij uit dat taal werelden opent voor leerlingen bij vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en zelfs wiskunde. ‘Vloeiend lezen en goed schrijven zijn daarom vereisten, wil je kansenongelijkheid aanpakken. Laat je het leesonderwijs op zijn beloop, dan zie je dat kinderen van rijke ouders wel goed kunnen lezen, maar kinderen van arme ouders niet. Dat vind ik onaanvaardbaar, daardoor staan die kinderen al met 3-0 achter’, aldus de Zwolse directeur die kansengelijkheid als haar ideaal beschouwt.
Of dat ideaal haalbaar is, betwijfelt zij. ‘Waarschijnlijk niet. De achterstand van kinderen met ouders zonder netwerk valt nooit helemaal weg te werken. Maar dat is voor mij geen reden het ideaal bij te stellen, eerder een aanmoediging erin te volharden. Natuurlijk kan ik teleurgesteld zijn wanneer veranderingen langzamer gaan dan ik zou willen en er meer stappen nodig blijken. Maar dat is zeker geen reden water bij de wijn te doen. Mijn missie blijft om werelden voor kinderen te openen door hun kennis te vergroten en hun verbeeldingskracht te stimuleren.’