Vier op de tien mensen die nu niet in het onderwijs werken, willen wel lesgeven. Dat meldt het Platform Bèta Techniek (PBT) dat onderzoek heeft laten uitvoeren naar het potentieel buiten het onderwijs om het lerarentekort terug te dringen.
Ook blijkt uit het onderzoek Wie zijn de leraren van morgen? dat een breder loopbaanperspectief (binnen én buiten het onderwijs) het leraarschap aantrekkelijker maakt. Dat sluit aan bij de adviezen en voorgestelde aanpak in het rapport Circulaire carrières op een grenzeloze arbeidsmarkt .
In dat adviesrapport uit 2016 staat onder andere dat onderwijs en bedrijfsleven circulaire carrières mogelijk moeten maken. Dat zijn loopbanen waarin mensen zich vanuit hun talent in verschillende werkomgevingen ontwikkelen.
Hybride lesgeven
In 2017 liet het platform Hybride docent een vergelijkbaar onderzoek uitvoeren. Daar kwam uit dat één op de vijf mensen die nu niet in het onderwijs werken, wel zouden willen lesgeven.
VOS/ABB heeft in oktober 2017 in magazine Naar School! aandacht besteed aan de hybride docent. Lees het artikel Hybride docent: met één been in de maatschappij.