De Vlaamse krant De Standaard schrijft over middelbare scholen die vanwege het lerarentekort experimenteren met online tools en digitale platforms. ‘Het is een zwaktebod, maar ik heb niemand anders’, zegt algemeen directeur Kurt Gommers van Zavo, een school voor voortgezet onderwijs in Zaventem bij Brussel.
Zavo vond geen leraar geschiedenis in het vierde jaar en schakelde het hele schooljaar een leraar lichamelijke opvoeding in als coach. De lessen geschiedenis werden gegeven door een digitale tool met lesmateriaal (o.a. filmpjes) en digitale oefeningen, waarmee de leerlingen zelfstandig aan de slag gingen.
Gommers erkent dat het een noodoplossing was. ‘Dit was het beste alternatief dat we konden bieden. Het is volgens ons beter dat leerlingen iets hebben dan niets’, zo citeert de krant hem. De directeur was naar eigen zeggen verbaasd over het eindresultaat.
Leerlingen kunnen aan de slag blijven
Ook andere scholen in Vlaanderen experimenteren vanwege het lerarentekort met digitale platforms. ‘Laptops gaan nooit een leerkracht vervangen, maar als een leraar twee weken ziek is, kan een digitaal platform soelaas bieden’, zegt scheikundeleraar Jo Moerman van het technisch atheneum Lokeren. ‘Leerlingen kunnen aan de slag blijven, zonder dat de leerkrachten extra belast worden.’
De Standaard citeert ook Katrien Van den Broeck, leraar Nederlands aan het atheneum MiRA in Hamme. Zij ziet digitale tools als handige back-up voor als ze ziek is. ‘Als ik er eens niet ben, kunnen leerlingen zelfstandig voortwerken in eigen tempo. Als ik terugkom, kan ik online hun vooruitgang zien. Dat is gemakkelijker dan een taak meegeven op papier.’