Forum voor Democratie (FvD) wil met ingang van het schooljaar 2022-2023 starten met drie tot vijf eigen basisscholen. Dat meldt NRC op basis van wat het Noord-Hollandse FvD-Statenlid Ralf Dekker zegt.
De partij van Thierry Baudet kondigde in januari aan met eigen basisscholen te komen. Het idee is dat de Forum-scholen, die Renaissancescholen gaan heten, onderwijs gaan aanbieden ‘in de geest van de levensbeschouwelijke visie en kernwaarden van het Renaissance Instituut’.
Dit instituut is het wetenschappelijke bureau van FvD en staat onder leiding van de rechts-liberale Leidse hoogleraar Encyclopedie van de Rechtswetenschap Paul Cliteur. Hij is FvD-lid en vertrouweling van Baudet. Cliteur staat conservatieve waarden en concepten voor, zoals de natie(staat), gezin, familie en de ‘eigen’ cultuur.
Nieuwe zuil
Ralf Dekker zei in januari in de Telegraaf dat FvD het belangrijk vindt om vorm te geven aan ‘een bredere beweging’. Hij sprak toen van ‘een nieuwe zuil’ en daar horen volgens hem eigen scholen bij. Maar het is volgens hem niet zo dat de Forum-scholen alleen bedoeld zullen zijn voor leden van FvD.
NRC meldt nu dat FvD onder circa 60.000 leden en sympathisanten heeft gepeild of zij behoefte hebben aan eigen scholen. Volgens Dekker kreeg de partij ongeveer 9.000 meest positieve reacties van ouders en vrijwilligers. Ouders, leerkrachten en vrijwilligers kunnen zich nu concreet aanmelden. Het is nog niet bekend waar de eventuele Forum-scholen komen. Er is (nog) geen rijksbekostiging. De ouders moeten 200 à 300 euro per maand betalen.
‘Degelijk onderwijs’
Op de website over de Renaissancescholen staat dat op de Renaissancescholen ‘degelijk onderwijs’ zal worden gegeven ‘op basis van klassieke en moderne onderwijstechnieken die zich hebben bewezen’. De leerkracht moet centraal staan en een hoog niveau hebben, ‘want goed onderwijs staat of valt met goede docenten’.
Op de website staat ook dat het huidige Nederlandse onderwijs ‘wordt verstoord door modegrillen, zoals iPad-scholen, te vroege seksuele voorlichting, klimaathysterie en coronapaniek’. Verder staat er dat het onderwijs in Nederland lijdt ‘onder inhoudelijke beïnvloeding vanuit de overheid en de EU’.