Plateau Openbaar Onderwijs Assen heeft het idee overgenomen van een Engelse basisschool om een brief te sturen aan groep 8 -leerlingen waarin staat dat ze veel meer kunnen dan wat de eindtoets meet. In Engeland waren de reacties vorig jaar buitengewoon positief, zo ook nu in Drenthe.
Algemeen directeur Paul Moltmaker van Plateau Openbaar Onderwijs Assen stuurde in februari een brief aan alle groep 8-leerlingen van de openbare basisscholen die onder dit bij VOS/ABB aangesloten bestuur vallen. In die brief staat dat de toetsenmakers van het Cito de leerlingen niet kennen, in tegenstelling tot hun eigen juf of meester. Die weet wel dat ze meer kunnen dan wat de eindtoets meet, bijvoorbeeld dat ze al meer talen kennen en ‘dat je vrienden op je kunnen rekenen als ze je nodig hebben’.
Het Drentse initiatief is niet nieuw. In 2014 stuurde de Barrowford Primary School in het Engelse stadje Nelson een brief waarop die van Plateau Openbaar Onderwijs Assen is gebaseerd. Er volgden toen veel positieve reacties, ook op sociale media, zo meldde de BBC destijds.
Na het verzenden van de Drentse brief is dat nu ook het geval, zo vertelt Moltmaker in het Algemeen Dagblad. ‘Ik wil een signaal afgeven aan de kinderen. Dat ze de toets niet zo zwaar en belangrijk moeten maken. Er zijn namelijk veel meer talenten waar we bij ons op school kinderen op beoordelen. Dat doen we niet alleen met een IQ-cijfer. Het gaat om de boodschap en het is alleen maar fijn dat die het hele land door gaat.’