Docenten hebben er moeite mee als leerlingen in het debat over de huidige vluchtelingenstroom stellingen innemen die tegen de waarden en normen van de leraar indruisen. Dat zegt bestuurder Robert Hommen van de Algemene Onderwijsbond (AOb) tegen RTL Nieuws na gesprekken hierover met leraren.
Volgens Hommen schrikken leraren van de verharding van standpunten. ‘Het ergste voorbeeld dat ik hoorde was ‘buitenlanders moeten het land uit, ze nemen onze banen en huizen in’. Dat werd in een werkstuk ingeleverd bij een docent van allochtone afkomst’, aldus Hommen tegen RTL Nieuws.
Dit soort uitlatingen kunnen volgens de AOb-bestuurder niet door de beugel. ‘Daarover moeten leraren met leerlingen in gesprek gaan. Iedereen mag zeggen wat hij vindt, maar beargumenteer dat dan ook.’
Zo’n gesprek aangaan is voor de ene docent makkelijker dan voor de andere, zegt Hommen. ‘De docenten hebben er het meeste moeite mee als leerlingen stellingen innemen die tegen de waarden en normen van de leraar indruisen. Dan vinden ze het moeilijk om professioneel te blijven en er geen waardeoordeel aan te hangen.’
Volgens hem zijn leerlingen die zich afzetten tegen vluchtelingen, bang voor het onbekende. ‘Op het moment dat kinderen van vluchtelingen op school integreren, dan merk je dat als leerlingen elkaar leren kennen, elkaar ook eerder accepteren. Dan worden de leerlingen gematigder en is er meer respect voor elkaar’, zo citeert RTL Nieuws hem.