Docenten met goede sociale vaardigheden leren hun leerlingen het meest. Dit stelt het Centraal Planbureau (CPB) in het rapport Kansrijk onderwijsbeleid.
Een andere conclusie die het CPB trekt, is dat kinderen met een leerachterstand het meeste baat hebben bij algemene maatregelen om het onderwijs te verbeteren, zoals kleinere klassen, lezen in de vakantie en een maand extra ‘kleuteren’.
Leerlingen al in basisschool op niveau schiften
In het rapport staat ook dat het goed zou zijn om kinderen met min of meer hetzelfde niveau bij elkaar te zetten, ook in het basisonderwijs. Dan leren ze volgens het CPB meer dan in een klas met leerlingen van verschillende niveaus.
Deze conclusie van het CPB staat haaks op de opinie dat het juist goed is voor kinderen die niet zo goed kunnen leren om samen met leerlingen die het wel goed doen in één klas te zitten. Dat zou de kansenongelijkheid in het onderwijs verkleinen, maar het CPB kijkt daar dus heel anders tegenaan.
Lees ook het artikel Categoraal of breed, is dat the question? in het zomernummer van ons magazine Naar School!.