Middelbare scholen zien de kosten voor leermiddelen steeds verder toenemen. Dat komt door de digitalisering van het onderwijs, zo blijkt uit de evaluatie van de Wet Gratis Schoolboeken uit 2008.

De almaar toenemende kosten als gevolg van de verdergaande digitalisering betekent dat scholen en schoolbesturen kritisch kijken naar de keuze van leermiddelen, zo wijst de evaluatie uit. De kwaliteit van het lesmateriaal staat voorop, maar de hoge kosten dringen zich in het keuzeproces steeds meer op.

Scholen en besturen zien dat ze door de stijgende kosten tegen de houdbaarheid van hun keuzevrijheid aanlopen. Ze zijn soms zich genoodzaakt om zelf leermiddelen te ontwikkelen. Dit vergt echter veel tijd van leraren.

Kansenongelijkheid

Door de voortschrijdende digitalisering neemt het gebruik van devices steeds verder toe. Het onderwijs op afstand tijdens de coronalockdowns heeft hieraan een extra impuls gegeven.

Voor een toenemend deel van de leerlingen geldt dat ze zonder toegang tot een device een deel van de lessen niet meer kunnen volgen en de opdrachten niet kunnen uitvoeren.

Devices worden in tegenstelling tot leermiddelen niet gratis verstrekt. dit betekent dat ouders de portemonnee moeten trekken. Leerlingen van wie de ouders geen device kunnen aanschaffen, lopen het risico achterop te raken. Dit vergroot kansenongelijkheid, zo blijkt uit de evaluatie.

Lees meer…

Deel dit bericht: