Op 17 november houdt VOS/ABB in Doorn samen met de profielorganisaties ISBO, LVGS, VBS, Verus en VGS een landelijke conferentie over 100 jaar onderwijspacificatie.
De (financiële) gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs die in 1917 tot stand kwam heeft ertoe geleid dat er in Nederland een diversiteit aan scholen is ontstaan. Met de andere profielorganisaties willen we in beeld brengen wat dit 100-jarig jubileum voor het verleden, heden en de toekomst betekent. Dit doen wij met een gezamenlijk congres.
Wat kunt u verwachten?
Een van de sprekers is Ben Vermeulen, hoogleraar, lid van de Raad van State en specialist in het Nederlandse en internationale onderwijsrecht. Hij zal ingaan op de huidige maatschappelijke situatie in relatie tot het duale onderwijsbestel en een aantal recente ontwikkelingen daarin.
Maarten Simons, hoofddocent Educatie en samenleving aan de Katholieke Universiteit van Leuven, zal vanuit onderwijskundig perspectief over de vrijheid van onderwijs spreken. Henriëtte Maassen van den Brink, onder andere hoogleraar Evidence based education aan de Universiteit Maastricht en voorzitter van de Onderwijsraad, zal ingaan op de toekomst van het Nederlandse onderwijs in relatie tot artikel 23 van de Grondwet.
U hoeft niet alleen te luisteren: u gaat ook met elkaar in gesprek over de toekomst van het onderwijs en uw droomschool. Trendwatcher Farid Tabarki denkt daarbij met u mee.
U bent van harte welkom! Blokkeert u vrijdag 17 november alvast in uw agenda? Het congres zal plaatsvinden op Landgoed Zonheuvel in Doorn. Na de zomervakantie kunt u zich voor het congres aanmelden.
Deelname is gratis. Let op: als u zich aanmeldt en uiteindelijk zonder dat te melden niet komt, zal 50 euro in rekening worden gebracht.
Let op: op woensdag 13 september houdt VOS/ABB in samenwerking met de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) en het platform CBOO een ander landelijk congres over de onderwijspacificatie. Tijdens dit congres in Amersfoort zullen de uitkomsten worden gepresenteerd van een onderzoek naar de positie van het openbaar onderwijs, waarin de kernwaarden van het openbaar onderwijs uitgangspunt zijn.