Er zijn christelijke docenten van christelijke scholen die niet durven uit te komen voor hun geloof. Dat meldt Verus, de besturenorganisatie voor christelijk onderwijs.
De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft voor Verus onderzoek gedaan naar de manier waarop docenten op christelijke scholen voor voortgezet onderwijs omgaan met hun persoonlijke levensovertuiging. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat leraren met een christelijke identiteit er moeite mee kunnen hebben om daarvoor uit te komen. Dat speelt specifiek op christelijke vo-scholen ‘met een grote diversiteit’, dus waarop vooral ook leerlingen zitten die niet christelijk maar bijvoorbeeld islamitisch zijn. Kennelijk is de christelijke identiteit op die scholen niet meer algemeen geaccepteerd.
Onderzoekster Gerdien Bertram-Troost noemt als voorbeeld een docent die actief betrokken is in een evangeliegemeente. ‘Op zijn christelijke school zijn wel vieringen, maar verder leeft de identiteit niet zo. Hij kan zijn geloof niet echt kwijt. Zo’n docent zoekt iemand die begrijpt hoe belangrijk het geloof voor hem is.’ Een andere docent liet de onderzoekers weten dat hij wel over een gevolgde cursus mindfullness kan praten, maar niet over de inspiratie die hij uit Jezus Christus haalt.
Ook zijn er docenten die spanningen ervaren omdat ze zichzelf als ‘minder christelijk’ zien dan de school zou willen. Bertram-Troost: ‘Bij het aannamegesprek hebben ze toegezegd dagopeningen te houden, maar eigenlijk voelen ze daar niet voor. Bijna niemand doet het, niemand heeft het erover. En als ze betrokken worden bij een viering op school doen ze mee, maar voelen zich niet happy.’