Scholen en leraren ervaren vaak meer regeldruk dan er werkelijk is. Dat stelt minister Jet Bussemaker van OCW. Ze wil onduidelijkheden en andere klachten over regeldruk inventariseren, openbaar maken en er uitleg over geven.
‘Heel recent pas zijn leraren en scholen zich gaan realiseren dat de feitelijke regeldruk in het onderwijs kleiner is dan door velen wordt ervaren. Er blijkt meer ruimte om zelf dingen ánders te doen dan lang is aangenomen. Professionele ruimte kun je, met andere woorden, ook némen’, zo staat in de Staat van de Leraar, het document dat leraren hebben gemaakt bij het Onderwijsverslag 2013-2014 van de Inspectie van het Onderwijs.
Minister Bussemaker is het van harte eens met die constatering: ‘Docenten moeten zich zoveel mogelijk kunnen concentreren op hun werk voor de klas. Omdat hun werk zo belangrijk is moet er enige regulering zijn, maar liefst niet meer dan strikt noodzakelijk. Ik ben blij dat docenten ook zelf de ruimte die ze hebben ontdekken en beschouw het als een dure plicht hen te helpen bij die ontdekkingstocht.’