Schoolleiders zijn het meest bekend met evidence-informed werken, leraren het minst. Bovendien komt evidence-informed werken vaker voor in het primair onderwijs dan in het voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van OCW.

Evidence‐informed (‘kennisgedreven’) werken combineert wetenschappelijke kennis en praktijkervaring met de context van de onderwijspraktijk om verantwoorde onderwijskundige beslissingen te nemen. Het omvat ook het gebruik van bestaande kennisbronnen en praktijkgericht onderzoek in de eigen organisatie.

Uit het onderzoek blijkt dat schoolleiders meer dan overige onderwijsprofessionals kennisbronnen benutten ter verbetering van de onderwijskwaliteit. Leraren doen dat veel minder. Zij zijn ook minder tevreden over de ondersteuning en randvoorwaarden die hun school biedt voor evidence‐informed werken.

Verder blijkt dat evidence-informed werken vooral in het primair onderwijs voorkomt en minder in het voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. In het primair onderwijs richt het zich vooral op rekenen en wiskunde, terwijl evidence-informed werken in het voortgezet en gespecialiseerd onderwijs vooral voorkomt bij taalvakken.

Lees meer…

Deel dit bericht: