De baten van de inzet van brugfunctionarissen in het onderwijs zijn hoger dan de kosten die daarmee gemoeid zijn. Dat blijkt uit onderzoek door Education Lab, het onderwijsonderzoekscentrum van de Universiteit van Maastricht, en het eveneens Maastrichtse onderzoekscentrum ROA, dat zich richt op onderwijs en de arbeidsmarkt.
Brugfunctionarissen hebben de taak een brug te slaan tussen de school en de thuisomgeving van kwetsbare
leerlingen. Zij doen dit door onder andere het organiseren van koffiemomenten op school, door aanwezig te zijn bij oudergesprekken en door huisbezoeken af te leggen. Ook kunnen brugfunctionaris scholen ondersteunen bij het signaleren van problemen bij kinderen en helpen bij een eventuele doorverwijzing naar jeugdhulp.
In het onderzoek is onder meer gekeken naar de kostenefficiëntie van de inzet van brugfunctionarissen. Daarbij gingen de onderzoekers uit van drie scenario’s. Zelfs in het meest ongunstige scenario, waarbij een brugfunctionaris slechts 33% van de verwachte baten realiseert, is de inzet nog steeds kostenefficiënt. De verwachte baten nemen sterk toe naarmate de brugfunctionarissen effectiever worden. In theorie kunnen de baten doorgroeien tot €133 miljoen op de korte termijn en €314 miljoen euro op de lange termijn.
‘Het is dus raadzaam te investeren in het goed neerzetten van de rol, het aannemen van goede mensen en het uitvoeren van de juiste combinatie van taken op een school’, zo concluderen de onderzoekers.
In ons magazine Naar School (december 2023) staat een interessant verhaal over de inzet van brugfunctionarissen in de gemeenten Zaanstad en Groningen.