De Onderwijsraad komt in 2019 onder andere met een advies over de rol van de schoolbesturen en een verkenning naar de toekomstbestendigheid van de vrijheid van onderwijs volgens artikel 23 van de Grondwet. Dat staat in het Werkprogramma 2019 van de Onderwijsraad.
De centrale vraag die aan de basis van het advies naar de rol van schoolbesturen zal liggen: ‘Hoe kunnen onderwijsbesturen hun rol optimaal vervullen?’.
Bij het beantwoorden van deze vraag zal onder meer aandacht uitgaan naar verschillen in bestuurskracht tussen scholen en onderwijssectoren. Er zal ook worden gekeken naar wat er in dit opzicht te leren valt van andere (semi)publieke sectoren, zoals de zorg.
Vrijheid van onderwijs
De Onderwijsraad zal ook een verkenning uitvoeren naar de toekomstbestendigheid van de vrijheid van onderwijs volgens artikel 23 van de Grondwet. Daarbij zal de vraag centraal staan of de vrijheid van onderwijs in het licht van diverse ontwikkelingen in de samenleving, de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid betekenisvol kan blijven.
Andere onderwerpen waarover de Onderwijsraad in 2019 advies zal uitbrengen:
- Lezen en leesbevordering
- Educatieve infrastructuur
- Verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs
- Passend onderwijs
Tevens zal de Onderwijsraad een aantal wetgevingsadviezen uitbrengen:
- Verruiming wettelijke mogelijkheden voor innovatie in het onderwijs
- Modernisering bekostiging primair onderwijs
- Thuisonderwijs
- Wetsvoorstel NLQF (Nederlands kwalificatiekader)