Docent Frans Yvonne Schoolmeesters van het Valuascollege in Venlo vraagt onderwijsminister Arie Slob om meer aandacht voor de vakken Frans en Duits. Dat doet zij in een ingezonden brief in NRC Handelsblad.
Ze schrijft dat docenten Frans en Duits het gevoel hebben ‘aan een touwtje te bungelen’. Ze wijt dat onder andere aan de vrijheid van directies van vo-scholen, die volgens haar heeft geleid tot een competitie tussen verschillende secties die elkaar de maat meten. ‘Ik ken nogal wat scholen waar Duits of Frans plots geschrapt wordt’, aldus Schoolmeesters.
Ook hekelt zij ‘de neoliberale wind die door Nederland waait’, omdat die volgens haar heeft gezorgd ‘voor een onderwijsbeleid dat gericht is op cijfers en rendement’. Daardoor wordt ‘het vormende aspect van taal- en literatuuronderwijs op de lange termijn (…) uit het oog verloren’.
De teloorgang van Frans en Duits in het voortgezet onderwijs is volgens haar ook veroorzaakt door ‘de druk op leerlingen om te kiezen voor bètaprofielen’. De talen hebben bovendien ’te lijden onder het dwingende centraal schriftelijk examen dat enkel leesvaardigheid toetst’, zo schrijft de Venlose docent, die tevens is verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Op de website buurtaalonderwijs.nl staat het Manifest Buurtalen.