Nederlandse basisschoolleerlingen van ongeveer 10 jaar oud zijn op het gebied van begrijpend lezen ingehaald door leeftijdgenoten uit andere landen. Dat blijkt uit de Progress in International Reading Literacy Study 2016.
Ons land daalde op de ranglijst van van de tweede plaats in 2001 naar de vijftiende plaats in 2016. Dit betekent overigens niet dat de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is afgenomen, maar dus wel dat andere landen het beter doen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er in Nederland relatief weinig verschil zit tussen de best en slechtst lezende leerlingen. Er zijn bij ons maar weinig echte uitblinkers.
Op de ranglijst staat Rusland op nummer 1, gevolgd door Singapore, Hongkong, Finland en Ierland.
Jong leren lezen
Uit het onderzoek komen ook andere interessante punten naar voren. Zo blijken meisjes over het algemeen beter in begrijpend lezen dan jongens. Goede lezers op papier zijn meestal ook goede lezers online. Het is goed als kinderen al op jonge leeftijd leren lezen.
Tevens blijkt dat kinderen die thuis goed ontbijten, zich over het algemeen beter ontwikkelen tot goede lezers dan leerlingen die met lege maag op school komen. Het is ook goed voor de leesvaardigheid van kinderen als er thuis boeken en digitale middelen voorhanden zijn, zoals e-readers en tablets.