Is de leerkracht voornamelijk positief, dan laten leerlingen pro-sociaal gedrag zien, vinden zij elkaar aardig en is er weinig hiërarchie in de klas. Heeft een leerkracht veel conflicten met leerlingen, dan vertonen zij meer agressie en vinden zij elkaar vaker onaardig. Dat schrijft de Utrechtse onderwijskundige Marloes Hendrickx in haar proefschrift.
Volgens haar staat de leerkracht ook model voor de omgang met individuele leerlingen. Hij of zij is een ‘sociale referent’, wat betekent dat leerlingen kijken naar hoe de leerkracht met een klasgenoot omgaat en dat ze dit meenemen in hun eigen oordeel over de leerling.
Vooral negatief gedrag is belangrijk: wordt een meester of juf meer boos op een leerling, dan denken klasgenoten in sterkere mate dat de leerkracht het kind onaardig vindt en vinden ze de leerling zelf ook onaardiger. Vooral leerlingen die agressief gedrag vertonen, blijken baat te hebben bij een minder negatieve relatie met de leerkracht.
Hendrickx is op vrijdag 17 februari gepromoveerd op haar proefschrift Social competence and social climate in the classroom. Haar onderzoek richtte zich op leerkrachten en leerlingen in groep 7 van de basisschool.