‘Laten we maar stoppen met het vergelijken van kinderen via Cito-toetsen’. Dat zegt directeur Marjon de Graas van openbare basisschool De Achtbaan in het Zuid-Hollandse Moordrecht in een ingezonden stuk in AD Groene Hart.
Zij verwijst in haar stuk naar de uitzending van De Monitor op 10 januari, toen het ging over de hoge regeldruk die leraren in het basisonderwijs ervaren. De klacht is dat ze daardoor steeds minder aan lesgeven toekomen. De Graas herkent dat: ‘Leerkrachten krijgen enorm veel op hun bordje en dat komt echt niet ten goede aan de kwaliteit.’
Bij haar oproep om te stoppen met het vergelijken van kinderen via Cito-toetsen, stelt zij dat het gemiddelde kind toch niet bestaat. Zij pleit daarom voor meer differentiatie. ‘Hoezo moeten kinderen allemaal dezelfde lesstof krijgen? Je weet toch niet allemaal al hetzelfde en je hebt ook niet allemaal hetzelfde nodig voor de toekomst.’
Meetlat is onzin
‘Zelfstandigheid, eigen verantwoording kunnen dragen, samenwerken, presentaties geven en kennis heeft iedereen nodig, maar het is onzin om dat langs een meetlat te leggen en er een oordeel over te vellen. Opstandigheid en kritisch blijven is op scholen van belang om het optimaal ontwikkelen en het welbevinden van de kinderen centraal te blijven stellen.’
De Graas wijst er ten slotte op dat haar school het roer al omgooit. ‘We noemen dat Onderwijs Anders. Wat een leerplezier, kennis, zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en zelfontplooiing komt daardoor op gang’, aldus de directeur van obs De Achtbaan in Moordrecht.