‘Het lijkt aan het begin nog speels, maar uiteindelijk gaat het vooral om rekenen en taal en zitten en er allemaal restricties aan.’ Dit zegt kleuterjuf Jeanine Senden van openbare basisschool Binnenstad in Maastricht over het gebruik van methodes.
Zij ging in op een oproep van De Monitor van KRO-NCRV om te reageren op ‘alarmerende berichten’ die bij de redactie van dit programma binnenkomen over de staat van het kleuteronderwijs. Senden werkt 30 jaar in het kleuteronderwijs en zegt wars te zijn van elke methode.
‘In Speelplezier waar wij mee werken, moeten ze plaatjes leren herkennen, tot 20 kunnen tellen en nog meer dingen die vooral gericht zijn op cognitieve ontwikkeling. Ik vind het gekkenwerk! Het is allemaal zo kunstmatig’, aldus Senden. Het leidt er volgens haar toe dat kleuters met minder plezier naar school gaan of dwars worden.
De groepsplannen die ze moet schrijven vindt zij niet realistisch. ‘Dat is omgekeerd denken. De zin ‘dat moeten ze in groep 3 ook kunnen’ kan ik echt niet meer horen’, zo citeert De Monitor haar.