De kritiek van voorzitter Liesbeth Verheggen van de Algemene Onderwijsbond (AOb) op het concept van de Partnerschapschool is onterecht. Dat zegt Joris Spekle, medeoprichter en coördinator van de Partnerschapschool, in Trouw.
Op drie Partnerschapscholen van de bij VOS/ABB aangesloten Noord-Brabantse onderwijsstichting Scala begeleiden ouders hun kind een paar uur per week individueel met rekenen, taal, begrijpend lezen of studievaardigheden. Dat gebeurt ’s ochtends in een apart klaslokaal onder toeziend oog van een leerkracht of na schooltijd aan de hand van een speciaal computerprogramma.
AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen vindt dit geen goede ontwikkeling, zo stond in het Onderwijsblad van de vakbond. Volgens haar zijn slechts leraren bevoegd om kinderen les te geven. Ze vindt het raar als kinderen ’s ochtends met hun vader of moeder rekenen en ’s middags teruggaan naar hun groep. ‘We zijn hier tegen’, aldus Verheggen.
Medeoprichter en coördinator Spekle pareert de kritiek in Trouw door te benadrukken dat het concept van de Partnerschapschool erop is gericht om ‘alle ouders in de gelegenheid te stellen om op een fijne manier bij te dragen aan de ontwikkeling van hun kind’. Hij benadrukt dat ouders hun kind het beste kennen. Zij weten volgens Spekle hoe hun zoon of dochter leert en waar sterktes en zwaktes zitten. ‘We hebben hier kinderen die door de Partnerschapschool een taalachterstand hebben ingelopen.’