Docent onderwijskunde Casper Hulshof van de Universiteit Utrecht denkt dat bij Steve Jobs-scholen de nadruk vooral op motivatie en zelfvertrouwen kan liggen en minder op leerprestaties. Ook vermoedt hij dat deze scholen te veel vertrouwen hebben in ICT.
De Telegraaf citeert hem in een artikel over een jongen die volgens diens moeder verslaafd is geraakt aan computergames. De moeder legt daarvoor de schuld bij de school. ‘Door de iPad in de klas is mijn zoon aan het gamen verslaafd geraakt. Hij werd thuis boos en opstandig als hij niet online kon’, aldus de moeder die anoniem wil blijven.
Dinsdag werd bekend dat de Open Universiteit de effecten gaat onderzoeken van de Steve Jobs-scholen. In deze scholen, die het initiatief zijn van Maurice de Hond, is de iPad voor het onderwijs een belangrijk hulpmiddel. Elke leerling heeft een iPad, die is afgestemd op de individuele leerbehoeften van het kind.
Hulshof vindt het goed dat er een onderzoek komt naar de effecten. ‘Ik denk dat een mogelijk negatief effecten het teveel aan vertrouwen in ICT is. Verslaving kan dus inderdaad op de loer liggen. De focus op deze scholen lijkt vooral te liggen op motivatie en zelfvertrouwen -wat moeilijk te meten is- en minder op leerprestaties. Het positieve zou kunnen zijn dat het gaat om een moderne benadering van onderwijs en dat de ouders betrokken worden bij de school.’