De training ‘Plezier op school’ maakt onzekere en weinig weerbare kinderen sociaal vaardiger, waardoor ze minder gepest worden. Negatieve gedachten nemen ook af. Dat blijkt uit onderzoek waarop ontwikkelingspsycholoog Saskia Mulder op 24 oktober promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Plezier op school is een tweedaagse zomercursus voor aanstaande brugklassers. Mulder onderzocht bij 374 kinderen van gemiddeld 12 jaar of de training helpt om sociaal vaardiger te worden en minder negatieve gedachten te hebben. 184 kinderen volgden de training, 190 niet. Aan het onderzoek werkten 146 basisscholen, 100 scholen voor voortgezet onderwijs en 15 GGZ/GGD-instellingen mee.
Deelnemers, ouders, leerkrachten en klasgenoten rapporteerden over de resultaten. Mulder concludeert op basis daarvan dat de training voor jongens en meisjes gunstige effecten heeft. Het grootste effect was volgens haar te zien bij jongens met veel emotionele problemen.