Het rapport Toekomstverkenning onderwijs aan nieuwkomers is naar de Tweede Kamer gestuurd. Voor dit rapport zijn gesprekken gevoerd met onder andere schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen. Ook VOS/ABB heeft input geleverd.

Het rapport beschrijft de tweede fase van de toekomstverkenning naar het onderwijs aan nieuwkomers in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Het doel van deze fase was het inventariseren van oplossingsrichtingen voor de knelpunten die uit gesprekken met experts in de eerste fase naar voren kwamen.

Maatwerk

In de gesprekken is onder meer aangegeven dat het belangrijk is om maatwerk te bieden. Ook werd vaak de doorstroom naar het reguliere onderwijs genoemd, evenals versterking van regionale samenwerking en de bekostiging. Ook komen in de rapportage oplossingsrichtingen aan bod die niet zozeer te maken hebben met de inrichting van het onderwijs aan nieuwkomers, maar vooral met de uitvoering ervan. Denk bijvoorbeeld aan de professionalisering van docenten, zodat zij beter toegerust zijn om nieuwkomers effectief te ondersteunen.

Input VOS/ABB

VOS/ABB heeft in de gesprekken benoemd dat goed onderwijs aan nieuwkomers niet los kan worden gezien van mensen en middelen. Leden van VOS/ABB geven vanuit de praktijk aan dat dit adequaat moet worden geregeld. Ook is vanuit de vereniging de koppeling gelegd met de weg naar inclusief onderwijs.

Lees meer…

Deel dit bericht: