Nederlandse leerlingen doen het internationaal gezien bovengemiddeld op rekenen-wiskunde en zaakvakken. Dat blijkt uit het onderzoek TIMSS 2023 (Trends in International Mathematics and Science Study) van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
De gemiddelde TIMSS-score ligt op 500 punten. Op het gebied van wiskunde-rekenen behalen Nederlandse leerlingen in de leeftijd van 9 en 10 jaar (groep 6 van de basisschool) een score van 537. Daarmee staan we op de 13e plaats (van de 59 landen die in het onderzoek zijn meegenomen). De score is min of meer gelijk aan die in 2019, toen Nederland uitkwam 538 punten en daarmee op de 14e plaats stond.
Als wordt gekeken naar de zaakvakken (‘science’), dan valt op dat Nederland het met een score 517 punten minder goed doet dan op het gebied van rekenen-wiskunde. Daarmee staat ons land op de 27e plaats. In 2019 haalde Nederland 518 punten, waarmee we op de 26e plaats stonden. Ten opzichte van 2019 is er dus ook op het gebied van de zaakvakken nauwelijks iets veranderd.
De top-3 volgens TIMSS 2023 bestaat uit Singapore, Taiwan en ex aequo Zuid-Korea en Hongkong. De hekkensluiters zijn Marokko, Koeweit en Zuid-Afrika.
Het TIMSS-onderzoek richt zich ook op de prestaties van leerlingen in de leeftijd van 13 en 14 jaar (tweede leerjaar voortgezet onderwijs), maar Nederland valt daarbuiten.