Schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen die partners zijn in trajecten van Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P), doen er verstandig aan om actuele data over de in-, door- en uitstroom van startende leraren te verzamelen. Ook wordt aangeraden om vraag en aanbod van onderwijspersoneel goed in kaart te brengen. Deze en meer adviezen staan in het eindrapport Evaluatie pilot doorlopende begeleiding startende leraren.
Uit de evaluatie van twee pilots met SO&P in Rosmalen en Amersfoort kwam naar voren dat daar geen data over in-, door- en uitstroom van starters voorhanden was. De onderzoekers die de evaluatie uitvoerden, wijzen erop dat die data wel van belang zijn voor een vraaggerichte en doorlopende begeleidingsstructuur. Daarnaast kan data over vraag en aanbod van onderwijspersoneel benut worden voor een langetermijnvisie op personeelsvoorzieningen in de regio. Zo’n visie is nodig om interventies te kunnen doen.
In het evaluatierapport staan meer aanbevelingen. Zo wordt aangeraden om bestaande kennis uit de wetenschap en de praktijk over effectieve begeleiding te benutten en te delen. Ook adviseren de onderzoekers om eenduidige terminologie te gebruiken. Nu zijn er veel verschillende termen, waarvan niet altijd duidelijk is wat die precies betekenen, zoals basisschoolcoach, starterscoach, buddy, maatje en peer.
In het evaluatierapport staat ook het advies om de doorgaande begeleidingslijn vanuit de opleiding te versterken en om duidelijker te maken wat de rollen en taken van de opleiders zijn bij het begeleiden van startende leraren. Ten slotte wordt geadviseerd om structureel geld vrij te maken voor SO&P-trajecten.