Als de pabo zich meer richt op vakinhoud en minder op communicatie en reflectie, kan de opleiding tot leraar basisonderwijs aantrekkelijker worden voor mannen. Dat melden minister Eppo Bruins en staatssecretaris Mariëlle Paul van OCW in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer.
De minister en staatssecretaris baseren zich voor hun antwoord op onderzoek van ResearchNed. Dit onderzoek uit 2021 wijst uit dat verschillende factoren een bijdrage kunnen leveren aan het aantrekkelijker maken van de pabo voor mannen. ‘Zo wordt er binnen pabo’s gewerkt om het curriculum af te stemmen op de doelgroep, waarbij bijvoorbeeld specialisaties en meer mogelijkheden voor differentiatie worden aangeboden. Het kan hierbij helpen als de vorm en inhoud van de pabo meer gericht is op vakinhoud en minder op communicatie en reflectie’, aldus Bruins en Paul.
Zichtbaarheid van mannen
Het volgens hen ook van belang om aandacht te hebben voor zichtbaarheid van mannen in het wervingsmateriaal van pabo’s en voor een inclusieve cultuur op de opleidingen en (stage)scholen. De minister en staatssecretaris stellen bovendien dat het belangrijk is om mannelijke studenten in te zetten om meer mannen naar de pabo te halen. ‘Daarnaast werken we aan het mogelijk maken van opleidingen tot leraar voor het jonge en oudere kind, naast de brede pabo. We verwachten daarmee een bredere en meer diverse doelgroep aan te spreken, waaronder meer mannen’, aldus Bruins en Paul.