Met het ‘Herstelplan kwaliteit funderend onderwijs’ focust het kabinet op drie thema’s: betere resultaten op lezen, schrijven en rekenen, voldoende en goed onderwijspersoneel en structurele bekostiging. Dat meldt staatssecretaris Mariëlle Paul van OCW in een brief aan de Tweede Kamer.
De focus op lezen, schrijven en rekenen is volgens Paul nodig, omdat deze drie vaardigheden de basis zijn om mee te kunnen doen in de samenleving, een vervolgopleiding te doen en kans te maken op werk. ‘Dit bepaalt of de kinderen van nu straks in staat zijn te bouwen aan het Nederland van morgen’, zo staat in haar brief. Om betere resultaten te boeken op lezen, schrijven en rekenen, komen er aangescherpte kerndoelen en een aangepast curriculum. Ook staat in de brief dat scholen evidence-informed en met bewezen effectieve aanpakken moeten gaan werken.
Personeel en financiering
Omdat goed onderwijs alleen mogelijk is als er voldoende en goed gekwalificeerde leraren beschikbaar zijn, moeten schoolbesturen, de beroepsgroep en lerarenopleidingen ervoor zorgen dat onderwijspersoneel met plezier kan werken in een prettige omgeving. Samenwerking in onderwijsregio’s is essentieel, benadrukt Paul, om personeel te werven en te behouden en om opleidingen aan te laten sluiten op wat er lokaal nodig is.
In de brief van de staatssecretaris staat ook dat het kabinet de tijdelijke subsidies van betere basisvaardigheden wil omzetten in structurele bekostiging. Dat kan echter pas op zijn vroegst in 2027. Tot die tijd blijft de financiering bestaan uit tijdelijke subsidies.