Het lerarentekort aanpakken en migranten met een pedagogische achtergrond helpen om hun plek te vinden in het Nederlandse onderwijs en in onze samenleving. Dat is het doel van het project Wereldburgers voor de klas. In het novembernummer van magazine Naar School van VOS/ABB vertellen Emine Gülcan en Maria Angelova van het openbare GVO Dynamica in Zaandam en schoolleider Bob Vloedbeld hoe trots zij hierop zijn.

Angelova komt oorspronkelijk uit Bulgarije. Dit schooljaar is ze gestart als leraarondersteuner in de middenbouw van het gespecialiseerd voortgezet onderwijs bij GVO Dynamica. ‘Ik vind het hier op school geweldig. Ik ben dankbaar voor de leerkracht met wie ik samenwerk. Frieda is ook mijn mentor en heeft vanaf de eerste dag volledig vertrouwen in mij. Daardoor voel ik dat ik echt kan laten zien wat ik kan.’

De van oorsprong Turkse Gülcan is vorig jaar gestart als onderwijsassistent in de onderbouw. ‘Ik werkte vooral met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Het was een prachtig jaar, maar voor mijzelf is het nuttiger om met pratende kinderen te werken. Daarom werk ik dit schooljaar in de onderbouw, waar ik vooral verlengde instructie geef aan kleine groepjes leerlingen.’

Schoolleider Vloedbeld legt in magazine Naar School uit waarom zijn school meedoet aan het project. ‘Omdat ons personeelsbestand vooral wit en autochtoon was, wisten we niet altijd goed hoe we met de ouders en leerlingen met een migratieachtergrond moesten omgaan. Toen ons bestuur, Zaan Primair, de suggestie deed om met Wereldburgers in zee te gaan, dacht ik direct: wat een mooie manier om mensen met een andere achtergrond binnen te krijgen.’

Lees het artikel Wereldburgers voor de klas

Deel dit bericht: