De CO2-registratieplicht voor woon-werkverkeer, die sinds juli van kracht is, wordt mogelijk versimpeld. Dat meldt de Telegraaf, die hierover heeft gesproken met minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken.
De Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit, zoals de CO2-registratieplicht officieel heet, bepaalt dat organisaties met 100 of meer werknemers moeten rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers. Deze plicht geldt ook voor onderwijsorganisaties met 100 of meer werknemers.
Klimaatakkoord
De registratieplicht is onderdeel van het Klimaatakkoord en heeft tot doel om de CO2-uitstoot te verminderen. Het zakelijk verkeer en woon-werkverkeer zijn nu goed voor meer dan de helft van de gereden kilometers in Nederland. Het kabinet wil dat werkgevers de CO2-uitstoot door het verkeer verminderen, bijvoorbeeld door personeel meer thuis te laten werken of door ze met het openbaar vervoer, de fiets of een elektrische auto naar het werk te laten komen.
In de praktijk blijkt dat de registratieplicht veel extra bureaucratie met zich meebrengt. PVV-minister Beljaarts van Economische Zaken zegt nu tegen de Telegraaf dat het ‘onbestaanbaar’ en ‘prehistorisch’ is dat werkgevers iedere reisbeweging van hun personeel moeten vastleggen. Het kan volgens hem op een intelligentere manier, bijvoorbeeld met standaardmodellen waarmee werknemers hun vaste reispatroon kunnen opgeven.