De Algemene Rekenkamer vindt dat het kabinet een betere koppeling moet maken tussen onderwijsbeleid en de doelen die het hiermee wil bereiken.
Bij de meeste beleidsartikelen in de OCW-begroting ontbreekt nog een directe koppeling tussen doelen en begrote uitgaven. Dit geldt bijvoorbeeld voor de basisvaardigheden. ‘De minister heeft 1 specifiek einddoel voor rekenvaardigheid als voorbeeld opgenomen in de
beleidsagenda, maar niet in de beleidsartikelen 1 primair onderwijs en 3 voortgezet onderwijs, waar de begrote uitgaven voor de basisvaardigheden in het funderend onderwijs zijn opgenomen’, zo staat in de Aandachtspunten bij de ontwerpbegroting OCW 2025.
Doordat bij de meeste beleidsartikelen nog geen directe koppeling is tussen doelen en begrote uitgaven, is het voor de Tweede Kamer lastig om te bepalen of het onderwijsbeleid voldoende effect heeft. Daarvoor moet de Kamer aanvullende informatie boven water halen en dat maakt het nogal onoverzichtelijk, vindt de Algemene Rekenkamer.
Die voegt daaraan toe dat in mei jongstleden nog is geadviseerd om bij een nieuw regeerakkoord ‘de intensiveringen, ombuigingen en doelstellingen zodanig vast te leggen dat het parlement de voortgang en resultaten kan monitoren’. Er werd toen ook een motie aangenomen, waaruit volgens de Algemene Rekenkamer blijkt dat de Tweede Kamer het belang van concrete doelstellingen onderschrijft.