Schaduwonderwijs leidt af van de kerntaak van scholen, namelijk het bieden van toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor álle leerlingen. Dat benadrukt de Landelijke Beroepsvereniging van Remedial Teachers (LBRT).
De vereniging slaat (opnieuw) alarm over de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs, mede gevoed door de opmars van betaalde bijlessen en huiswerkbegeleiding. De beroepsvereniging noemt de toename van het aantal aanbieders van schaduwonderwijs schokkend.
‘Veel bijlescentra zijn commercieel gedreven, wat de kansenongelijkheid vergroot. Ouders met beperkte middelen hebben vaak minder toegang tot kwalitatieve ondersteuning voor hun kinderen’, aldus directeur Marion Vliegenthart van de LBRT.
Zij wijst er bovendien op dat veel bijlesbedrijven kampen met een tekort aan goed opgeleide medewerkers en dat de kwaliteit van de geboden diensten vaak inconsistent is. ‘Dit is bijzonder zorgwekkend, vooral in het licht van het huidige lerarentekort.’
De LBRT pleit voor meer inzet van remedial teachers in de scholen. ‘De noodzaak om remedial teachers bij te laten dragen aan het reguliere onderwijs is groter dan ooit. Hun expertise en op maat gemaakte begeleiding dragen bij aan het verkleinen van leerachterstanden, het vergroten van kansen en het verbeteren van de onderwijskwaliteit’, zegt Vliegenthart.