De reden dat leraren in deeltijd werken is niet de hoge werkdruk, maar dat ze het dankzij hun hoge salarissen kunnen betalen. Dat stelt AOb-columnist Ton van Haperen in het aprilnummer van Onderwijsblad van de vakbond. Hij noemt leraren een zeurderige en onderpresterende beroepsgroep.
Van Haperen vindt de werkdruk in het onderwijs niet hoog, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. ‘Nee hoor, 24 lessen van 50 minuten, 36 weken, no sweat. De enige reden dat leraren parttime werken, is omdat ze het kunnen betalen.’ Hij wijst erop dat de salarissen van leraren aanmerkelijk hoger zijn dan die van mensen met een vergelijkbare opleiding. Als voorbeeld noemt hij zijn zoon, die IT’er is in het bedrijfsleven en minder verdient dan een leraar.
‘Leraren leven in leugen’
De columnist stelt in het vakbondsblad ook dat leraren niet veel teruggeven aan de samenleving. Hierbij noemt hij dat één op de drie 15-jarige leerlingen functioneel analfabeet is, dat 75% van de vmbo’ers aan het einde van het tweede leerjaar niet kan rekenen en dat een kwart niet weet wat de Holocaust is. ‘Er is nog geen leraar die sorry heeft gezegd voor deze waardeloze leeropbrengsten. Het ligt namelijk nooit aan hen.’
Volgens Van Haperen leven leraren in een leugen. ‘Ze denken dat ze onderbetaald en overbelast zijn. Maar niet beloning en werkdruk zijn de oorzaak van het lerarentekort, het zeurderige onderpresteren van de beroepsgroep is de moodkiller.’ Volgens Van Haperen wordt het tijd dat leraren zorgen voor een ander beroepsbeeld. ‘De zelfvernietiging moet stoppen’, zo besluit hij zijn column.