Het slavernijverleden wordt meegenomen in de lopende curriculumbijstelling. Dat meldt onder andere demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf in een brief aan de Tweede Kamer.
‘Bij de nadere uitwerking van de conceptkerndoelen voor de curriculumbijstelling worden, waar relevant, voorstellen opgenomen over hoe racisme, discriminatie, antisemitisme, koloniaal verleden en migratiegeschiedenis worden verankerd in het curriculum’, zo staat in de brief. In de herziene conceptkerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid komen al de thema’s discriminatie en racisme aan bod. Eind dit jaar volgen de conceptkerndoelen voor onder meer het leergebied ‘mens en maatschappij’.
Onderwijs ondersteunen
In de brief staat ook dat er een bronnenbank komt om het funderend onderwijs te ondersteunen bij het voeren van het brede gesprek in de klas over het slavernijverleden. Daarvoor worden gastsprekers opgeleid. Ook komt er voor docenten een leidraad over het slavernijverleden met praktische aanbevelingen. De leidraad zal ook materialen bevatten, zoals posters en infographics.
Het demissionaire kabinet stelt voor deze maatregelen € 800.000 beschikbaar.