Kinderen en jongeren die schade hebben ondervonden door de aardbevingen in Groningen, hebben daardoor minder vertrouwen in onder anderen hun leraren. Dat en meer blijkt uit het onderzoek Herstel en versterk de Groninger jeugd, nu!.
De problemen die door de aardbevingen ontstaan, hebben een negatieve impact op het leven van kinderen en jongeren. Zij hebben er thuis, op school, in de buurt en in hun sociale leven mentaal last van. Het gaat om stress, gevoelens van onveiligheid en ontworteling. Ze hebben minder levensplezier en meer zorgen om de toekomst.
Ook blijkt dat ze gezagsdragers minder vertrouwen, onder wie hun leraren. Onderzoeker Susan Ketner van de Hanzehogeschool, die het onderzoek uitvoerde, is hiervan geschrokken, zegt zij in NRC. ‘Kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied hebben niet alleen minder vertrouwen in instanties en de overheid, maar in iedereen met gezag.’ De onderzoekers verwachten dat kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied minder zullen presteren op school.